Dyrektorzy miejskich przedszkoli i szkół podstawowych wzięli udział w szkoleniu z alternatywnych nurtów edukacyjnych. Tematem spotkania, które odbyło się w Sali Herbowej w bełchatowskim magistracie, była pedagogika freblowska. Obok teorii był też czas na praktykę i poznanie tzw. darów zabawy.
Pedagogika freblowska, jako jeden z nurtów edukacji alternatywnej, rozwija się zgodnie z obowiązującą podstawą programową i jest w pełni akceptowana przez kuratoria oświaty. Skupia się na przedszkolakach i uczniach klas 0-III Trzeba przyznać, że coraz więcej placówek oświatowych w całym kraju sięga po jej założenia – w Bełchatowie również.
Stąd też pomysł na specjalistyczne szkolenie. Wzięło w nim udział kilkunastu dyrektorów miejskich przedszkoli i podstawówek. Spotkanie ze specjalistami nurtu freblowskiego odbyło się w środę, 12 lutego, w bełchatowskim magistracie.
– Innowacyjność, kreatywność, pomysłowość i otwartość – tego m.in. oczekuje się dziś od nauczycieli. Jako miasto podejmujemy więc różnorodne działania, by takim wymaganiom sprostać. Jedną z form podnoszenia kwalifikacji są między innymi szkolenia. Cieszę się, że nasza propozycja spotkała się z zainteresowaniem dyrektorów wszystkich naszych placówek. Pamiętajmy, że od doświadczeń na pierwszym etapie nauki często zależy to, jak uczeń funkcjonował będzie dalej – mówił po spotkaniu wiceprezydent Łukasz Politański.
Uczestnicy spotkania „Pedagogika freblowska – pedagogika jutra” mieli okazję wysłuchać wykładu na temat historii i założeń nurtu freblowskiego, poznali podstawowe metody i sposoby pracy z najmłodszymi. Można też było zobaczyć specjalne pomoce dydaktyczne. Freblowskie, drewniane klocki, kolorowe i miękkie piłeczki, rymowanki, przeplatanki to tylko niektóre z tzw. darów zabawy, które pobudzają wyobraźnię, rozwijają kreatywność i zdolności konstrukcyjne, dają poczucie sprawczości, a tym samym uczą odpowiedzialności. Pomagają również zrozumieć przedszkolną czy wczesnoszkolną matematykę, wpływają na kompetencje językowe oraz społeczne.
Edukatorzy podkreślali przy tym, jak ważna w życiu malucha jest swobodna zabawa i kontakt z naturą. Bawiąc się, dzieci uczą się tego, co najważniejsze. Jak powiedział niegdyś Albert Einstein, „zabawa jest najwyższą formą nauki”.
Specjaliści od Froebla naszkicowali również portret nauczyciela motywatora, który podpowiada, proponuje i jednocześnie daje dziecku swobodę wyboru odpowiedniego sposobu działania. Freblowski nauczyciel buduje relacje, zachęca do współpracy i samodzielności, a tym samym pomaga dziecku budować zarówno poczucie bezpieczeństwa, jak i poczucie własnej wartości.
Dużym zainteresowaniem uczestników spotkania cieszył się też temat „programowania bez zasilania”. Ten ogólnopolski projekt przygotowuje najmłodszych do podejmowania w przyszłości prób właściwego programowania. A na to właśnie stawiają w ostatnim czasie bełchatowskie podstawówki – mowa m.in. o Lidze Niezwykłych Umysłów.
KZB