Święty Jan Paweł II Patron Miasta Bełchatowa

Święty Jan Paweł II Patron Miasta Bełchatowa

Strona głównaNewsEdukacjaPoznali tajniki pedagogiki Froebla

Poznali tajniki pedagogiki Froebla

Spotkanie z edukatorami nurtu freblowskiego odbyło się w bełchatowskim magistracieSpotkanie dyrektorów miejskich szkół i przedszkoli z edukatorami nurtu freblowskiego odbyło się w bełchatowskim magistracie

 

Dyrektorzy miejskich przedszkoli i szkół podstawowych wzięli udział w szkoleniu z alternatywnych nurtów edukacyjnych. Tematem spotkania, które odbyło się w Sali Herbowej w bełchatowskim magistracie, była pedagogika freblowska. Obok teorii był też czas na praktykę i poznanie tzw. darów zabawy.

 

 

Pedagogika freblowska, jako jeden z nurtów edukacji alternatywnej, rozwija się zgodnie z obowiązującą podstawą programową i jest w pełni akceptowana przez kuratoria oświaty. Skupia się na przedszkolakach i uczniach klas 0-III Trzeba przyznać, że coraz więcej placówek oświatowych w całym kraju sięga po jej założenia – w Bełchatowie również.

 

Stąd też pomysł na specjalistyczne szkolenie. Wzięło w nim udział kilkunastu dyrektorów miejskich przedszkoli i podstawówek. Spotkanie ze specjalistami nurtu freblowskiego odbyło się w środę, 12 lutego, w bełchatowskim magistracie.

 

– Innowacyjność, kreatywność, pomysłowość i otwartość – tego m.in. oczekuje się dziś od nauczycieli. Jako miasto podejmujemy więc różnorodne działania, by takim wymaganiom sprostać. Jedną z form podnoszenia kwalifikacji są między innymi szkolenia. Cieszę się, że nasza propozycja spotkała się z zainteresowaniem dyrektorów wszystkich naszych placówek. Pamiętajmy, że od doświadczeń na pierwszym etapie nauki często zależy to, jak uczeń funkcjonował będzie dalej – mówił po spotkaniu wiceprezydent Łukasz Politański.

 

Uczestnicy spotkania „Pedagogika freblowska – pedagogika jutra” mieli okazję wysłuchać wykładu na temat historii i założeń nurtu freblowskiego, poznali podstawowe metody i sposoby pracy z najmłodszymi. Można też było zobaczyć specjalne pomoce dydaktyczne. Freblowskie, drewniane klocki, kolorowe i miękkie piłeczki, rymowanki, przeplatanki to tylko niektóre z tzw. darów zabawy, które pobudzają wyobraźnię, rozwijają kreatywność i zdolności konstrukcyjne, dają poczucie sprawczości, a tym samym uczą odpowiedzialności. Pomagają również zrozumieć przedszkolną czy wczesnoszkolną matematykę, wpływają na kompetencje językowe oraz społeczne.

 

Edukatorzy podkreślali przy tym, jak ważna w życiu malucha jest swobodna zabawa i kontakt z naturą. Bawiąc się, dzieci uczą się tego, co najważniejsze. Jak powiedział niegdyś Albert Einstein, „zabawa jest najwyższą formą nauki”.

 

Specjaliści od Froebla naszkicowali również portret nauczyciela motywatora, który podpowiada, proponuje i jednocześnie daje dziecku swobodę wyboru odpowiedniego sposobu działania. Freblowski nauczyciel buduje relacje, zachęca do współpracy i samodzielności, a tym samym pomaga dziecku budować zarówno poczucie bezpieczeństwa, jak i poczucie własnej wartości.

 

Dużym zainteresowaniem uczestników spotkania cieszył się też temat „programowania bez zasilania”. Ten ogólnopolski projekt przygotowuje najmłodszych do podejmowania w przyszłości prób właściwego programowania. A na to właśnie stawiają w ostatnim czasie bełchatowskie podstawówki – mowa m.in. o Lidze Niezwykłych Umysłów.

KZB

 

W szkoleniu na temat pedagogiki freblowskiej udział wzieło kilkunastu dyrektorów miejskich placówek oświatowychW szkoleniu na temat pedagogiki freblowskiej udział wzięło kilkunastu dyrektorów miejskich placówek oświatowych

 

Na spotkaniu prezentowano m.in. specjalne pomoce dydaktyczne, tzw. dary zabawyNa spotkaniu prezentowano m.in. specjalne pomoce dydaktyczne, tzw. dary zabawy