joombig banner rotation images

Menu


 

Nieuczciwe techniki sprzedaży to podstawa pokazów, na które najczęściej zapraszani sa seniorzyNieuczciwe techniki sprzedaży to podstawa pokazów, na które najczęściej zapraszani sa seniorzy


Garnki, pościel, żelazka, roboty kuchenne, odkurzacze, drzwi, sprzęt medyczny i rehabilitacyjny, a nawet drzwi – to tylko niektóre z produktów kupowanych podczas tzw. spotkań pokazowych. Liczba takich prezentacji w mieście i powiecie stale rośnie, a tym samym coraz większa jest grupa ludzi, którzy czują się oszukani. Na nieuczciwe praktyki najbardziej narażeni są seniorzy – ostrzega rzecznik konsumentów.

 

 


Do Biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Bełchatowie wpływa coraz więcej zgłoszeń dotyczących pokazów i prezentacji, podczas których organizator proponuje zakup różnorodnych produktów. Często reklamuje je jako najlepsze i najskuteczniejsze na rynku. Niestety, prawda może być inna - nie dość że niejednokrotnie są one wątpliwej jakości, to do tego ich cena zdecydowanie odbiega od realnej wartości rynkowej.


Mechanizm jest zawsze taki sam: telefon, zaproszenie, gwarancja atrakcyjnego upominku, udział w pokazie, zakup mało wartościowego towaru za zdecydowanie zawyżoną cenę, wreszcie problemy z odstąpieniem od umowy albo kredyty spłacane przez kilka kolejnych lat.


Jak informuje Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Bełchatowie Piotr Porzeżyński, podczas takich spotkań często dochodzi do poważnych nieprawidłowości i naruszeń prawa, przede wszystkim nieuczciwych praktyk rynkowych, manipulacji, których ofiarami padają głównie seniorzy. Wykorzystywanie gorszego stanu zdrowia, spowolnionych reakcji, naturalnej ufności i wiary w dobre intencje handlowców – to najczęstsze sposoby i techniki nieuczciwych sprzedawców. Takie działania są niewątpliwie naganne nie tylko z punktu widzenia etyki, ale też prawa.


Nie dajmy się nabrać, tłumaczmy też seniorom, że prawdziwy cel takich pokazów jest tylko jeden – sprzedaż konkretnych produktów. - Udanie się na pokaz czy prezentację prowadzoną poza lokalem przedsiębiorstwa niesie duże ryzyko zawarcia niekorzystnej umowy sprzedaży – ostrzega rzecznik konsumentów. Nierzadko ludzie dają się przy tej okazji namówić na wysokie kredyty, które później nie tak łatwo spłacić. 


Przypominamy, że w przypadku podpisania umowy sprzedaży poza lokalem przedsiębiorstwa najczęściej można odstąpić od umowy w terminie 14 dni od jej zawarcia. Co należy wówczas zrobić? Najpierw należy wysłać do sprzedawcy list polecony (najlepiej za potwierdzeniem odbioru) z oświadczeniem o odstąpieniu od umowy, a kopię jego zachować jako dowód. Następnie w przeciągu 14 dni od dnia, w którym odstąpiliśmy od umowy, powinniśmy zwrócić sprzedawcy lub osobie przez niego upoważnionej zakupiony pochopnie towar.


Niestety, nie w każdym przypadku prawo daje możliwość wycofania się z takiej umowy. Najbezpieczniej więc będzie nie przyjmować zaproszeń na spotkania organizowane w hotelach, lokalach gastronomicznych czy domach potencjalnych klientów. Jeśli jednak już pójdziemy i damy się nakłonić na taki zakup, możemy zgłosić się po poradę i pomoc do Biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Bełchatowie, które mieści się w Starostwie Powiatowym (budynek B) przy ul. Pabianickiej 26 lub pod nr tel. 44 635 86 24.

 

KZB

Aktualności

 

 


Miasto Bełchatów

ul. Kościuszki 1, 97-400 Bełchatów; tel: +48 447335116, +48 447335115; email: um@belchatow.pl
www.belchatow.pl
Wydawca: Urząd Miasta Bełchatowa, ul. Kościuszki 1, 97-400 Bełchatów
Kontakt do redakcji: a.duda@um.belchatow.pl
Zespół redakcyjny: Aleksandra Duda - Andrzejewska, Anna Przydryga, Piotr Kurzydlak, Tomasz Kałużyński, Kinga Zawodzińska - Bukowiec
 

Wszystkie prawa zastrzeżone - belchatow.pl 2019