joombig banner rotation images

Menu

Prezydent Bełchatowa, Mariola Czechowska podpisała umowę z firmą SolarisPrzyjazne środowisku, ciche i wygodne emzetki pojawią się w Bełchatowie. Prezydent  Mariola Czechowska, podpisała umowę z firmą Solaris, która wyprodukuje sześć nowoczesnych autobusów – trzy elektryczne i trzy z silnikami diesla. Pojazdy wyjadą na bełchatowskie ulice latem 2019 roku. Całość, zgodnie z projektem, ma kosztować niecałe 11 mln, a dofinansowanie z RPO wynosi 7,5 mln zł.


Ze względu na ochronę środowiska i walkę ze smogiem miasto stawia na ekologiczne rozwiązania. - Cieszę się, że mamy dotację z Unii Europejskiej na tę inwestycję, 7,5 mln zł to maksymalne dofinansowanie – mówi Mariola Czechowska, prezydent Bełchatowa. – Będziemy mogli kupić nowoczesne i ekologiczne autobusy. Bardzo nam też zależy na komforcie pasażerów. Bełchatów ma od ponad 2,5 roku bezpłatną komunikację. To rozwiązanie się sprawdziło, chciałabym, aby miejskimi autobusami jeździło jak najwięcej osób.

Obecnie tabor Miejskiego Zakładu Komunikacji liczy 19 autobusów, docelowo ma być 23. Obok sprawdzonych manów i autosanów, na bełchatowskich ulicach kursują także Solarisy, wyposażone w klimatyzację i monitoring. Wszystkie pojazdy są dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, dużym ułatwieniem dla podróżujących jest z pewnością głosowy system informujący o przystankach.

Do Bełchatowa przyjedzie sześć nowych Solarisów, w tym trzy elektryczneTeraz tabor MZK wzbogaci się o sześć nowych, ekologicznych pojazdów. Zgodnie z podpisaną właśnie umową, spółka Solaris ma 12 miesięcy na dostarczenie autobusów, co oznacza, że powinny one trafić do Bełchatowa najpóźniej latem 2019 roku. Jak jednak zapowiada dyrektor sprzedaży regionu południowo-wschodniego spółki, Krzysztof Musiał, być może uda się nieco przyspieszyć ten termin. - Mam tu na myśli autobusy z silnikiem diesla. Rocznie produkujemy około 1,5 tysiąca pojazdów, z czego 300 to elektryczne. A to właśnie te ostatnie są coraz bardziej popularne, nie tylko w dużych miastach, ale także małych.

Trzy pojazdy niskoemisyjne, które kupi miasto, mają spełniać surową normę Euro 6, zgodnie z którą dopuszczalna wartość emisji tlenków azotu wynosi 400 mg/kWh, a limit emisji cząstek stałych wynosi 10 mg/kWh. Będą one niskopodłogowe, a napędzać je będą silniki diesla. Ponadto w ramach projektu do Bełchatowa trafią także trzy autobusy elektryczne. Będą one przede wszystkim obsługiwać linię nr 2, która jest najdłuższa i podróżuje nią najwięcej mieszkańców.

 

MZK testuje elektryczny autobus [FILM]

 

Przypomnijmy, że w marcu po ulicach Bełchatowa jeździł już elektryczny ursus. Testowany pojazd można było spotkać głównie na linii nr 2, która docelowo ma być właśnie elektryczna. Był to trzeci nowoczesny autobus sprawdzany przez Miejski Zakład Komunikacji. Poprzednio bełchatowianie mogli jeździć autosanem spełniającym normę spalin Euro 6 i hybrydowym solarisem.


Miliony na inwestycje – BO i dotacje [FILM]
 

Unijne 7,5 mln zł to blisko 70 proc. kosztów inwestycji, całość opiewa na 10 mln 896tys. 570 zł.  Zakup autobusów to jeden z dziesięciu projektów, na jakie od 2016 roku miasto pozyskało pieniądze. W sumie do miejskiej kasy z różnych źródeł wpłynie 28 mln 518 tys. zł. W 2017 roku zakończone zostały trzy z dotowanych projektów – termomodernizacja Felka, przebudowa budynku przy ul. Sienkiewicza, gdzie powstały mieszkania socjalne oraz projekt Inwazja Talentów. Jednak większość inwestycji, na jakie Bełchatów zdobył fundusze zewnętrzne, będzie realizowanych w tym roku. Największa dotacja to 9 mln 91 tys. mln zł na rewitalizację śródmieścia Bełchatowa, m.in. na plac Wolności. Roboty w tej części miasta rozpoczęły się w marcu, a powinny zakończyć w listopadzie.

 

AP

Aktualności

 

 

 


Miasto Bełchatów

ul. Kościuszki 1, 97-400 Bełchatów; tel: +48 447335116, +48 447335115; email: um@belchatow.pl
www.belchatow.pl
Wydawca: Urząd Miasta Bełchatowa, ul. Kościuszki 1, 97-400 Bełchatów
Redaktor naczelny: Aleksandra Jasiczak, e-mail:a.jasiczak@um.belchatow.pl
Zespół redakcyjny: Aleksandra Duda - Andrzejewska, Anna Przydryga, Piotr Kurzydlak, Tomasz Kałużyński
 

Wszystkie prawa zastrzeżone - belchatow.pl 2018